U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Ademhaling 

Ademhalen is een van de wezenlijke kenmerken van het leven. Ademhalen is namelijk een absolute voorwaarde voor de stofwisseling van de cel. Met ademhalen bedoelen we de opname van zuurstof en de afgifte van kooldioxide. 

De uitwisseling van zuurstof en kooldioxide in de longen vindt plaats in de longblaasjes. Dat betekent dat de lucht in de longblaasjes regelmatig ververst moeten worden, want het langsstromende bloed haalt er steeds zuurstof uit en geeft er kooldioxide aan af.  

Zuurstof komt door de neus of mond via de luchtpijp in de longen. Vanuit de longen gaat zuurstof het bloed in en komt van daaruit overal in het lichaam. Zuurstof wordt door de cel gebruikt voor de verbranding van voedingsstoffen (suiker, vet en eiweit) en daarbij ontstaat kooldioxide als afvalproduct. Die zuurstof wordt afgegeven aan het bloed en doet zo de spieren en de organen werken. Zuurstof is nodig voor alle gebeurtenissen in uw lichaam zoals bewegen, zien, horen, voelen en denken. 

Als je snel ademt gebruik je veel energie, wat tot spanning in de spieren lijdt, en voortdurend snel  ademen kan lijden tot veel fysieke klachten (zie symptomen-/ klachtenlijst). Vaak sluipt een (te) snelle ademhaling er ongemerkt in. Weinig mensen  merken dat hun ademhaling versnelt, het hele leven gaat immers steeds sneller.  

Een te snelle ademhaling houdt geen mens jaren ongestraft vol. Zestien keer per minuut ademen doet iemand die 18 km per uur tegen de wind fietst. Geen enkel lichaam is sterk genoeg om etmaal na etmaal 18 km tegen de wind in te fietsen. Zelfs profwielrenners fietsen maar 6 uur per dag. Bij een te snelle ademhaling krijgt het lichaam nooit rust, ook al levert het nooit de piekprestaties van een profwielrenner. Het lichaam gaat zich wreken als het fysiek weinig doet maar wel een signaal krijgt dat het actief is. Door sneller te ademhalen dan nodig is, is het lichaam continu in een energievretende staat van paraatheid. De vermoeidheid die men daardoor voelt wordt veroorzaakt doordat het lichaam niet of nauwelijks de energiezuinige vetten als brandstof gebruikt, maar de energiesnelle glucose. 

Een fijne/ goede ademfrequentie ligt tussen de 6 - 8 keer per minuut in rust toestand. 

 

Adem en energie 

Ademen doe je eerst en vooral om zuurstof binnen te krijgen en afvalstoffen kwijt te raken. Door een snelle ademhaling krijg men juist veel minder bruikbare zuurstof binnen dan men nodig heeft. De zuurstof is het lichaam al weer uit, voordat hij is opgenomen. Men gebruikt de energie niet doeltreffend. Energie waar men gewoonlijk dagen mee vooruit kunt, verbruik je nu soms al binnen een paar uur. 

Vervolgens komt men zonder te zitten en moet men leven op de reserves. Dag in dag uit kun je op deze manier  de energievoorraden meer aanspreken dan nodig is, zonder dat men het merkt. 

En dit kan zelfs ’s nachts doorgaan. Als je van je partner hoort dat je ’s nachts snel, onrustig of zwaar ademt, weet je zeker dat je lichaam tijdens de slaap niet voldoende herstelt.  

 

Signalen van een snelle ademhaling 

Veel zuchten of geeuwen zijn signalen van een te snelle ademhaling. Maar ook concentratieverlies, extreme vermoeidheid, spanningshoofdpijn, hartkloppingen, moe wakker worden, meer zin in zoetigheid, liever wijn/bier dan een boek voor ontspanning, weinig plassen overdag maar veel in de avond, zijn signalen. Deze signalen zien we vaak over het hoofd of wijten het aan andere oorzaken.

Buik/ borst ademhaling

Er zijn 2 soorten ademhaling: de borst- en de buikademhaling.

Bij de borstademhaling trekken de spieren tussen de ribben zich samen. Door deze contractie gaat de borstkas omhoog en wordt deze groter. Men ziet tijden het ademhalen de borst naar voren en omhoog bewegen. 

Borstademhaling is inspannend en kost meer energie dan de buikademhaling doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren moet aanspannen. 

De buikademhaling staat bekend als de beste ademtechniek. Het middenrif gaat naar beneden, zodat de ruimte in de borstholte groter wordt. Bij deze manier van ademhalen zet je buik een beetje uit, omdat je organen naar voren worden gedrukt. Het kost minder inspanning dan borstademhaling, want je spant alleen spieren aan tijdens het uitademen.

Bovendien werkt buikademhaling kalmerend en kan een wapen zijn tegen stress.